חוויות מספארי בסיני

טל תורן

מעגל הצוללים הישראלים בסיני הולך וגדל מחדש בקצב גבוה מאד. חלקם חוזרים אל אתרי הצלילה המרהיבים של סיני אחרי הפסקה ארוכה וגעגוע. עבור רבים אחרים זו הפעם הראשונה – הם מגלים את היופי המחכה להם כל כך קרוב לישראל.

במאי 2017 יצאנו שוב לספארי. בכתבה זו ננסה להעביר את החווייה הכוללת של ספארי בסיני בימים אלה. נתאר את חוויית הדרך, את התחושה הכללית של הביקור בסיני וכמובן את הספארי עצמו.

הכתבה מיועדת לכל מי שמתעניין בצלילה בסיני, למי שלא היה בסיני מעולם וגם למי שמתגעגע…

תמונה שווה אלף מילים...

צולם בספארי של "מעמקים", צילום ועריכה: יוני צברי

 

המשך...
ככה זה מתחיל

כמה שבועות לפני הספארי מתחילה ההתרגשות והציפייה לחופשה. חלק מהצוללים לא היו בסיני, חלקם גם לא היו מעולם בספארי צלילה. בין אלה המכירים את סיני וצללו שם בעבר יש צוללים שלא היו בסיני זמן רב והם שמחים לחזור. השאלות זורמות אלינו: מה להביא? מה עם המצב הבטחוני בסיני? ועוד שאלות נפוצות. לקראת הנסיעה פתחנו קבוצת WhatsApp, העדכונים האחרונים עוברים לכולם.

מדרימים

מיניבוס מרווח אוסף את כל הצוללים ממרכז הארץ בדרכנו לאילת. יוצאים מהמרכז בתשע בבוקר. שעת מעבר הגבול מתוכננת לשעה 15:30. כך נוכל להגיע לשארם בזמן סביר, להתארגן בספינה ולבקר במרכז העיר. נספיק לישון היטב לפני יום הצלילות הראשון. ההסעה מגיעה אל מעבר הגבול, מתחילים להרגיש אווירת סיני.

מעבר לכל גבול

מעבר הגבול מתבצע בקבוצה מאורגנת, נציג "מעמקים" מוביל את הקבוצה. אחרי ביקורת דרכונים בישראל עוצרים בחנות הפטורה ממס להצטייד בכמה דברים טובים לבילוי על הספינה.
בצד המצרי ממתין לנו עלי, סוכן מקומי הדובר עברית טובה. עלי מוודא שמעבר הגבול מתבצע ללא עיכוב. הפקידים המצרים עושים את עבודתם בקצב סביר. הציוד עובר שיקוף, בודקים דרכונים, שואלים כמה שאלות ומשחררים אותנו לדרכנו בברכת Welcome to Egypt.
עולים לאוטובוס נוח, שם ממתין לנו איסלאם החביב, נציג מועדון הצלילה. הוא ילווה אותנו עד לספינה. בקבוקי מים קרים מוגשים לכולם בעיתוי מצויין. מאבטח מטעם שירות הביטחון המצרי נמצא איתנו ברכב. יוצאים לדרך עם רכב ליווי.

מדבר נושק לים

הכביש הנמתח לאורך החוף עבר לאחרונה שיפוץ מקיף, כך שהדרך טובה והנסיעה נוחה. לפנינו כשלוש וחצי שעות נסיעה. זמן קצר אחרי מעבר הגבול עוברים את העיר טאבה ועוצרים ליד המפרץ המפורסם "הפיורד". מצלמים כמה תמונות וממשיכים הלאה. 

מי שהיה בסיני מכיר היטב את החיבור היפה במיוחד בין המדבר לכחול של הים. מראה מקסים המושך את העין ומרגיע את הלב. אצל חלק מהצוללים יש אנחת רווחה וסקרנות גדולה. חלקם קצת היססו לפני הנסיעה, אך התחושה מתפוגגת לה כשנמצאים בצד השני. הסקרנות תופסת את מקומה. בדרך עוברים לאורף רצועות ארוכות של חופי אירוח בדואים, חלקם נפתחו מחדש בעקבות גל של חזרה של ישראלים לחופי סיני הניכר בשנה האחרונה. יש לאורך החוף גם בתי מלון, חלקם פעילים ואחרים נטושים.

המשך...
גמל תופס מונית

מידי פעם נקודות ביקורת של הצבא המצרי. בודקים דרכונים בנחת, החיילים מחליפים כמה מילים עם נהג האוטובוס ואנו ממשיכים הלאה. חולפים על פני העיר נואייבה ולאחר כשעתיים עוצרים למנוחה קלה בצומת הכניסה ליד דהב. במקום יש תחנת דלק גדולה וחנות נוחות. בחנות כבר רגילים לישראלים, מקבלים גם שקלים, המקום ממוזג ונעים. מנוחה קלה וממשיכים דרומה, עוד שעה ואנחנו שם.

ביקור קצר בשארם

עם ההגעה למעגן בשארם צוות הספינה נושא את הציוד שלנו מהאוטובוס. עולים לספינה, מעתה נהיה יחפים למשך מספר ימים. צוות הספינה מקבל אותנו בחיבוק ובחום ודואג מיד להשקות את הצמאים במשקה קר. קריאה לתדריך ראשון. מכירים את הצוות, מקבלים חדרים וציוד צלילה ומארגנים אותו. ארוחת הערב מוגשת. לאחריה יוצאים עם מדריכי הצלילה לביקור קצר במרכז העיר, באזור שנקרא Old Market. זהו אזור מסחרי בו יש מגוון גדול של חנויות ומסעדות. הכל פתוח עד שעה מאוחרת, גם החנויות לציוד צלילה. החבר'ה מצטיידים בכרטיס SIM, קונים כמה מזכרות ומקנחים בתה מקומי חזק ומתוק. אם רוצים, יש גם "שישא", הכינוי המצרי לנרגילה. התחושה בעיר מאד נוחה. בכל מקום מקבלים תיירים ברצון ובאדיבות. עכשיו כולם מוכנים ליום המחרת. הלילה ישנים על הספינה במעגן.

החיים לפי צלצול פעמון

מוקדם בבוקר מפליגים צפונה לעבר האי טיראן. הפלגה בת כשעה, שורת ארוכה של בתי מלון בשארם מולנו כל הדרך. נקשרים לנקודת עגינה סמוך לטיראן. הצלילה הראשונה תשמש כ-Check Dive. בסיומה אפשר יהיה לקבוע את הקבוצות להמשך. משתדלים לקבץ את הצוללים המנוסים יחד, כדי שיוכלו להאריך את הזמן במים. מי שזקוק לרענון יקבל זאת ללא תשלום נוסף. הפעם יש בספארי חבורת צוללים מנוסה, חלקם מדריכי צלילה. תדריך לקראת צלילה ויאללא למים! צלילה ראשונה ב-Thomas Reef. מי שלא היה כאן מעולם נהנה מיד מהעושר של הדגה האלמוגים, מהראות המעולה ומזרם המים שנושא אותנו איתו. דרך נהדרת להתחיל את היום. אחרי הצלילה מצב הרוח כבר בשחקים, הפעמון מצלצל וארוחת הבוקר מוגשת. כל אחד מקבל חביתה בהזמנה אישית וכולנו נהנים מגבינת הפטה המצרית המוכרת, לא בדיוק 5% שומן… אבל מאד טעים. שפע סלטים מוגש ולכולם יש מה לאכול, גם לטבעונים. התיאבון אחרי צלילה בריא.

אחרי הארוחה, זמן מנוחה. עכשיו צריך רק להשתרע על הסיפון או לקפוץ למים עם שנורקל. לקראת השעה 11:00 הפעמון קורא לתדריך. יורדים לצלילה ב-Gordon Reef, שוב נסחפים לאט בזרם קל. להקות דגים בכל מקום וצב חביב מבקר אותנו. לקראת סוף הצלילה מפגש עם שני דגי נפוליאון שלא מתרגשים יותר מידי מהנוכחות שלנו. חוזרים לספינה, רק מורידים ציוד וכבר שייק פירות קר מוגש לכולם להרוות את הצימאון. צלצול פעמון ושוב לארוחה, למנוחה ולצלילה שלישית ב-Woodhouse Reef. המים כאן צלולים במיוחד והפעם הזרם חלש למדי. לקראת ערב כולם כבר מבינים מה קורה כאן…כחול עמוק ומרהיב! ההתלהבות רק מתחילה. בלילה נעגון בלגונה הדרומית ושם גם צלילת הלילה.

מסיימים את הערב בהתכנסות ספונטנית על הסיפון. מוזיקה מתנגנת, משקאות וחטיפים מוגשים, אווירת החופשה כבר מורגשת במלואה. 

Jackson & then Jack

ביום השני השכמה ממש מוקדם בבוקר, יוצאים לנסות לפגוש את כרישי הפטיש בריף הצפוני ביותר – Jackson. הצלילה מחייבת להתרחק מעט מהריף והזרמים כאן עלולים להיות חזקים. אכן נתקלנו בזרם חזק שלא איפשר להתרחק מספיק מהריף. החיפוש אחר הכרישים לא צלח, אבל נהנינו מאד מכל המראות האחרים שבדרך. האלמוגים והדגה הרבה מהווים הפעם פיצוי מסויים. שלישייה נהדרת של Spotted Eagle Ray (טחן נקוד) חולפת על פנינו בשקט ומספקת פיצוי מסויים. מיד אחרי הצלילה מרימים עוגן ומפליגים דרום-מערבה אל ראס מוחמד. צלילה ראשונה באתר הכי אהוב עלי בדרום סיני – Jack Fish Alley. עם תחילת הצלילה נכנסים לתוך נקיק המוביל למערה קטנה. אור חודר מלמעלה, זו חווייה נחמדה מאד. חוזרים אל הים הפתוח וצוללים לצד קיר סלע אנכי ויפה. אחרי כמה דקות פוגשים פתח בעומק 14 המוביל לפיר העולה עד 6 מטר. עולים בזהירות ולאט ונהנים מחווייה מיוחדת.

הכיף הגדול עוד לפנינו. חוצים קטע חולי ומגיעים לאזור היפה באמת. שטח נרחב מאד, עשיר באלמוגים, מיני סלעים בצורות שונות, שקעים, נקיקים ושלל צבעים. אני יכול לצלול כאן שעות. לקראת סיום הצלילה חוצים קטע חולי ושוב ריף משגע. אני לא רוצה לסיים את הצלילה, האזור הזה מרהיב במיוחד. צב גדול נותן לנו סיבוב הופעה יפה לקינוח. 

המשך...
Shark & Yolanda

שוב צלצול פעמון, ארוחה, מנוחה, צלצול פעמון תדריך ולמים: הפעם לשני ריפים צמודים ונחשקים ביותר, Shark & Yolanda. הצמד הזה מספק את אחת הצלילות היפות ביותר באזור בזכות המדרון התלול העשיר באלמוגים וצמחים. להקות הדגים שאפשר לפגוש כאן נהדרות, בקיץ יש סיכוי טוב לראות כאן להקות Black Jack (ידוע גם בשם Jack Fish), גם Baracuda ו-Bat Fish. מתחילים את הצלילה ב-Shark Reef והזרם מתגלה כמדהים. נישאים בזרם וחוצים אל Yolanda Reef. זו צלילה מרהיבה ביופיה אל מול קיר הצונח עשרות מטרים בשלל צבעים.  מסיימים באזור בו טבעה הספינה Yolanda ב-1980. שרידי אסלות ואמבטיות פזורים בשטח. הצוללים תודרכו לא לגעת באסלות כדי לא לפגוע באלמוגים שצמחו עליהן. עולים לספינה, רק הורדנו ציוד והצוות מיד מגיש מיץ פירות קר להרוות את הצימאון.

Dunraven

צלילה שלישית בספינה הטרופה Dunraven שטבעה כאן ב-1876. הספינה משמשת בית גידול לכמה להקות דגים גדולות. ביציאה אנו נתקלים בלהקה ענקית של דגי זכוכית. סיבוב לקינוח מחוץ לספינה משתלם לנו במיוחד, זאת לאחר שפגשנו להקת גדולה של Bat fish וגם שלוש מורנות ענק. המורנות כאן גדולות במיוחד. צלילת הלילה באתר ה-Lonely Mushroom הסמוך הופכת לחגיגה של רקדניות ספרדיות המספקות לנו הופעה נהדרת.

רק עם אופנוע

הספינה הטרופה טיסלגורם – Thistlegorm – מציתה את דמיונם של רבים ונחשבת לאחד מאתרי הספינות הטרופות הטובים בעולם. עם בוקר הפלגנו לשם. הספינה שלנו נקשרת אל ה-Thistlegorm. במקום יש בד"כ זרם חזק, בעיקר בתחילת הצלילה. חייבים לרדת לאורך החבל כדי להתקרב לספינה. בצלילה הראשונה עושים סיבוב מחוץ לספינה ועל הסיפון שלה. קרונות רכבת, שריוניות, תותחים ותחמושת פזורים בכל מקום. הספינה הבריטית הוטבעה ע"י מטוס גרמני ב-1941, לא לפני שהפילה את אחד המטוסים התוקפים הנמצא לא רחוק מהספינה. חלקה האחורי התבקע ובמקום זרוקים קרעי מתכת גדולים. מסביב לספינה להקות דגים גדולות במיוחד. לקראת העלייה אנו זוכים לצפת בלהקה גדולה של Bat Fish, חווייה מיוחדת.

בצלילה השנייה חודרים אל תוך הספינה ומגלים עשרות אופנועים סדורים בשורות. משאיות, שריוניות וציוד של חיילים נמצא שם עד היום. להקות דגים גדולות מצאו במקום בית, הצלילה הזאת חווייתית במיוחד. תחושה של מסע בזמן שקפא. כשאני צולל כאן תמיד מתלווה לכך מחשבה על האירוע האלים בו טבעה הספינה ואנשים איבדו את חייהם. 9 ימאים ירדו אל המצולות באירוע הזה.

המשך...
סרטון על צלילה ב-Thistlegorm

בית הדולפינים

לא רחוק מהטיסלגורם שוכנת בחודשי הקיץ עד תחילת החורף להקת דולפינים גדולה במיוחד. אי אפשר להבטיח מפגש איתם אך בהחלט שווה לנסות. בשעת בין הערביים, כאשר הים רגוע יש סיכוי טוב לפגוש בהם. יורדים לצלול ומחכים בסבלנות. אחרי חצי שעה של ציפייה לשווא מתחילים לחזור, מאוכזבים. חלק מהצוללים כבר על הספינה וחלקם עוד בתחנת הבטיחות. ואז הם מגיעים! להקה עצומה בה יש לפחות 30 פרטים מגלה אותנו ואנו אותה. צעקות שמחה מכל עבר. כולם לוקחים שנורקל וקופצים למים. הדולפינים משחקים איתנו כשעה, פשוט לא עוזבים אותנו. הם מתקרבים למרחק נגיעה ומשמיעים קולות ציוץ. כל הצוללים מאושרים ולבסוף נאלצים להיפרד. את צלילת הלילה עשינו באזור Shag Rock, שוב מופע של רקדניות ספרדיות, חשופיות ומורנות.

יום אחרון

מוקדם בבוקר מפליגים חזרה מזרחה אל ראס מוחמד. היום נצלול שתי צלילות באזור המזרחי של ראס מוחמד, נסיים לקראת צהריים כדי להגיע לישראל בשעה סבירה. כולם רוצים צלילה נוספת ב-Shark & Yolanda ואכן כך התחיל היום. שוב אנחנו בכחול העמוק, פוגשים להקת ברקודה גדולה וצמד מורנות ענק. לא רוצים לחזור הביתה, כיף כאן. עוגנים קרוב לראס מוחמד, מוזיקה על הסיפון. אחרי ארוחת בוקר יוצאים עם סירות הגומי לרביצה קלה על החוף הסמוך. מסיימים צלילה נוספת בראס זעתר הסמוך לשארם. אחרי סיכום עם צוות הספינה והבעת תודה על הפינוקים להם זכינו אנחנו שוב בדרך צפונה עם המלווים שלנו. יוצאים לדרך בשעה שלוש וחצי ובשעה שמונה בערב אנחנו בארץ. מיניבוס מחכה לנו בגבול ויוצאים צפונה.

אז מה היה לנו?

לאחר שחוצים את הגבול מגלים שהמצרים מקבלים אותנו בחום ועושים כל מאמץ להנעים את השהות במקום. הדרך נעימה ומאובטחת היטב. צוות הספינה יוצא מגדרו כדי להנעים את זמננו באוכל, בעזרה לצוללים ובכל דרך אפשרית. אתרי הצלילה נהדרים ומשאירים טעם של עוד.
אלה שהגיעו לסיני בפעם הראשונה כבר בטוחים שיחזרו. הכל כל כך נגיש, קרוב ויפה. כולם כבר מתכננים את הפעם הבאה.

תמונות מצלילה בים האדום
מידע נוסף למתעניינים בנסיעה לסיני

בשנים האחרונות יש גל גובר והולך של ישראלים המגיעים לסיני. חלקם היו שם בעבר ואחרים מגלים את סיני בפעם הראשונה. הישראלים נהנים מיופיה של סיני, מהשקט והקסם שבה. מקבלים אותנו שם יפה ומארחים ביד רחבה. אפשר לטייל בחופים ובהרים, לצלול ולגלוש בים. יש בתי מלון טובים באזור טאבה, נואייבה, דהב ושארם-א-שיח'. המחירים סבירים. 
ישראלים מכל שכבות האוכלוסיה ובמגוון גילאים נוסעים לסיני. צעירים ומבוגרים, כמעט בכל גיל. יחידים, משפחות, דתיים, חילוניים, יהודים, ערבים, חובבי צלילה וחובבי גלישת רוח. רבים מהם חוזרים לשם באופן קבוע מספר פעמים בשנה. בסיני מתקיימות סדנאות שונות בארגון ישראלי, טיולים לישראלים בהדרכה וארגון ישראלי וכן חופשות ספארי צלילה לקבוצות ישראליות.

בחגים יש עלייה גדולה במספר הנוסעים. כדאי לדעת כי במהלך תקופת החגים בספטמבר ואוקטובר 2016 ביקרו בסיני למעלה מ-20 אלף ישראלים אשר נפשו ונהנו מאירוח מעולה.
מתעניינים בנושא הביטחון בסיני? קיראו על כך בעמוד מצב הביטחוןן בסיני.

 

המשך...
איך לקבל מידע נוסף על נסיעה לסיני?

קבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני – Sinai Lovers" מונה למעלה מ-50,000 איש הנוסעים לסיני דרך קבע או מתעניינים בכך – רובם הגדול ישראלים. אפשר להתחבר לקבוצה ולהתרשם מן הפעילות הענפה שם. אפשר להכיר שם אנשים הנוסעים לסיני ולשאול על תחושת הביטחון שלהם.

בקבוצת הפייסבוק "משפחות אוהבות סיני" חברות משפחות האוהבות להגיע לסיני עם ילדים או מתעניינות בכך.

בקבוצת הפייסבוק "צלילה בסיני ובים האדום" חברים אנשים המגיעים לצלול בסיני או מתעניינים בכך.

כאן אפשר לקרוא על המצב הבטחוני בסיני מנקודת מבטינו.

נגישות