צלילה בסיני ובים האדום

אידוב תורן

כתבה זו מספקת אוריינטציה כללית עבור מי שאינו מכיר את אפשרויות הצלילה בסיני. בכתבה תוכלו למצוא מיפוי של אזורי הצלילה העיקריים והטובים ביותר, כאלה הקרובים לחופי סיני. פרטים נוספים על צלילה בסיני בעמוד סיני כולל מועדי יציאה.

חזרה לעמוד הכתבות

מה יש לסיני להציע לנו כצוללים?

במרחק קצר מגבול ישראל, לאורך חופי סיני ואף הלאה משם אל אזורים נוספים בים האדום יש אתרי צלילה מרהיבים ביופיים. אתרים אלו נחשבים בין הטובים בעולם והם מושכים אליהם תיירים וחובבי צלילה רבים מכל העולם.

אפשר למצוא שם שוניות אלמוגים עשירות מאד בשלל צבעים וצורות, להקות דגים גדולות, קירות סלע תלולים הצונחים לעומק של עשרות מטרים, דולפינים, צבים, כרישים, ספינות טרופות ועוד ועוד. פשוט נפלא וכלל לא ניתן להשוואה לאתרי הצלילה בישראל.

תחום הצלילה בסיני מפותח מאד ומושך אליו צוללים רבים מכל העולם. יש בסיני היצע גדול של אתרי צלילה, מועדוני צלילה וספינות היוצאות להפלגות יומיות או להפלגות ספארי של מספר ימים.

תנאי הצלילה בסיני מעולים מבחינת נגישות, ראות, מזג אוויר, זרמים וטמפרטורת מים. אפשר לצלול בסיני כל השנה. כמובן שזה תלוי בהעדפה אישית של הצוללים ממבחינת עונה וחום המים. פרטים על העונות המומלצות לצלילה אפשר למצוא בעמוד על סיני.

המשך...

צולם בספארי של "מעמקים", צילום ועריכה: יוני צברי

 

אזורי הצלילה השונים

לאורך חופי סיני יש אזורי צלילה רבים, בכל אחד מאזורים אלה מספר אתרי צלילה בעלי אופי שונה מבחינת טופוגרפיה ודגה. בהמשך נתאר את האזורים העיקריים והמעניינים על מנת לתת אוריינטציה כללית למי שטרם הכיר את האזור:

  • אזור טאבה
  • אזור דהב
  • אזור שארם-א-שיח
  • אזור דרום מצריים

 

אזור טאבה

העיר טאבה נמצאת ממש מעבר לגבול. מתוך מתחמי בתי המלון הקרובים לעיר אפשר להגיע לאתרי צלילה המאפשרים טעימה קלה מהיופי של אתרי הצלילה בסיני. אפשר להגיע לאתרי הצלילה מהחוף ובעיקר בהפלגה קצרה מהמעגן בקרבת אי האלמוגים. אתרים אלה מספקים לצולל הישראלי גיוון וחידוש ביחס לאתרים המוכרים באילת ובים התיכון.

זהו קצה המזלג לעומת מה שיש לסיני להציע בחלקיה היותר דרומיים. אפשר לבצע צלילה יומית באתרים הקרובים לטאבה ולחזור לארץ באותו יום או ללון באחד מבתי המלון הקרובים לגבול.

אזור דהב

העיר דהב נמצאת במרחק כ-140 ק"מ ממעבר הגבול וזמן הנסיעה אליה הוא כשעתיים. הכביש לאורך חופי סיני הוא כביש טוב אשר עבר סדרת שיפוצים במהלך השנים 2016-2017. באזור דהב יש שלל אתרי צלילה, חלקם מאד מפורסמים וגם כאלה המוכרים פחות. המפורסם שבהם הוא "החור הכחול" הנמצא במרחק נסיעה של דקות ספורות צפונה מדהב. זהו חור אנכי בשונית האלמוגים שעמקו כ-130 מטרים. בין החור הכחול לים הפתוח חוצץ קיר סלע אנכי. בעומק של כ-56 מטרים יש בקיר פתח יציאה אל הים הפתוח, חלקו העליון של הפתח בצורת קשת.

הצלילה לעומק כזה אסורה לצוללים פרט לצוללים שעברו קורס צלילה טכנית. לא מעט צוללים שילמו בחייהם על הנסיון לרדת אל הקשת. בסמוך לנקודת הגישה לחור הכחול יש כמה מצבות זיכרון לצוללים אלה. 

נוסף על "החור הכחול" יש באזור דהב אתרים רבים ויפים מאד. חלקם מציעים בעיקר טופוגרפיה מעניינת (לדוגמה: אתר הקניון) בעוד שאחרים מציעים גם שפע דגה ואלמוגים.

המשך...
צלילה בדהב

צילם וערך המאם אבו-מוך

 

רשימה חלקית של אתרי צלילה באזור דהב

מצפון לדהב: Ras Abu Galum ובו מספר אתרים יפים ביותר. הדרך המומלצת להגיע לשם היא בהפלגה קצרה בסירה מהחור הכחול. בכל מועדון צלילה יארגנו את זה בקלות.
The Bells – בסמוך לחור הכחול, נהוג  להתחיל את הצלילה שם ולסיים בחור הכחול.
The Canyon, The Bells, Ras Abu Helal.

בחופי העיר: Eel Garden, Lighthouse, The Islands, Napoleon Reef, The 7 Pinnacles

מדרום לעיר: The caves, Umm Sid, Three Pools, Moray Garden, Golden Blocks
Gaber-El-Bint המרוחק יחסית, הדרך המומלצת להגיע לשם היא בהפלגה בסירה מדהב.

המשך...
חופשת צלילה בדהב

מסלולי הספארי שלנו מגיעים גם לאזור דהב ומאפשרים לחוות את אתרי הצלילה המעולים באזור זה בשילוב חווייה של ספארי צלילה על ספינה. פרטים על מסלולי ספארי המגיעים לדהב בעמוד סיני. מידי פעם יש בלוח הזמנים ספארי המגיע לאזור זה, אפשר לבדוק מועדי יציאה.

אנו מציעים גם חופשות צלילה בדהב בשיתוף פעולה עם מועדון מקומי, מקצועי ואיכותי ובהדרכה של מדריכים מקומיים המוכרים לנו היטב. פרטים מלאים בעמוד חופשת צלילה בדהב.

 

אזור שארם-א-שיח' ודרומה

העיר שארם נמצאת במרחק של כ-200 ק"מ מהגבול עם ישראל, זמן הנסיעה אליה כשלוש שעות וחצי. הכביש המוביל לשארם הוא כביש טוב אשר עבר סדרת שיפוצים נרחבת במהלך השנים 2016-2017.

הדרך הטובה ביותר לחוות את אתרי הצלילה באזור שארם היא בספארי צלילה המדלג בין האתרים השונים במשך מספר ימים. 

אנו מציעים מגוון מסלולי ספארי ביעדי הצלילה המרהיבים באזור. פרטים על הפלגות הספארי בסיני בעמוד סיני.

תחום התיירות והצלילה בשארם מפותח מאד, העיר מושכת תיירים רבים מכל העולם ובמיוחד חובבי צלילה. יש בה מועדוני צלילה רבים וספינות היוצאות להפלגות צלילה יומיות ולהפלגות ספארי צלילה. משארם ניתן להגיע בהפלגה קצרה למדי אל האי טיראן על שלל אתרי הצלילה הסמוכים לו וכן לפארק הלאומי ראס מוחמד העתיר באתרי צלילה נחשקים.

העיר משמשת בסיס יציאה גם להפלגות ליעדים רחוקים יותר במבואות מפרץ סואץ, אזור מיצרי גובאל וכן דרומה אל איי האחים ודרומה משם.

 

רשימה חלקית של אתרי צלילה באזור שארם

לאורך חופי העיר ובמרחק הפלגה קצר ממנה פרושים אתרי צלילה רבים, מרהיבים ביופים.
בהמשך תוכלו למצוא רשימה חלקית של אתרים הקרובים יחסית לשארם, או כאלה הנמצאים במרחק הפלגה קצר המתאים לספארי צלילה. פרטים נוספים על אתרי הצלילה באזור זה בעמוד סיני.

תמונות צלילה מדרום סיני
אזור מיצרי טיראן / האי טיראן - מצפון מערב לשארם

רשימת האתרים נועדה לתת מיפוי ומושג כללי על כמות האתרים, זו רשימה חלקית בלבד.
האתרים באזור מיצרי טיראן והאי טיראן הם גולת הכותרת באזור הקרוב ביותר לשארם. האתרים מציעים עושר דגה ואלמוגים מרהיב, טופוגרפיה מעניינת וצלילות בזרם. עם קצת מזל ותזמון נכון יש סיכוי לפגוש באזור כרישים, אם כי זה נדיר למדי.
Woodhouse Reef 
Jackson Reef 
Kormoran Wreck
Laguna Reef
Thomas Reef
Gordon Reef

אזור שארם צפון - קרוב למיצרי טיראן

סדרת אתרים לאורך חופי העיר בחלקה הצפוני ביותר
Ras Ghamila
Ras Nasrani
Ras Bob
White Knight
Shark Bay

אזור מפרץ נעמה - מרכז שארם

סדרת אתרים לאורך החוף בחלק המרכזי יחסית של העיר
Far Garden
Fiddle Garden
Middle Garden
Near Garden

 

מרכז/דרום שארם

סדרת אתרים לאורך החוף בחלק המרכזי והדרומי
Sodfa 
Tower
Pinky Wall
Amphoras
Turtule Bay
Paradise
Ras Um Sid
Temple
Ras Kathy
Ras Gozlani

ראס מוחמד - מזרח

חלקו המזרחי של ראס מוחמד קרוב יחסית לשארם ומציע שלל אתרים מעולים
Ras Za'atar
Ras Burg
Jackfish Alley
Eel Garden
Shark Observatory 
Anemone City
Shark Reef
Yolanda Reef

ראס מוחמד - דרום מערב

מתרחקים מעט משארם, עוברים לצידו הדרומי מערבי של ראס מוחמד.
The Alternatives
Stingray Station
Lonely Mushroom

אזור שאב-מחמוד - מערבית לראס מוחמד

אזור זה הוא במבואות מפרץ סואץ / מיצרי גובאל, עדיין קרוב לראס מוחמד. בשפה המצרית  "שאב" משמעותו אלמוגים, אם כך אלה אלמוגי מחמוד.
Dunraven Wreck
Small Passage
Big Passage

אזור שאב-עלי - מערבית לראס מוחמד

אזור זה הוא במבואות מפרץ סואץ / מיצרי גובאל. משאירים את ראס מוחמד מאחור ויוצאים לגלות את אחת הספינות הטרופות הנחשקות ביותר בעיני הצוללים. 
Thistlegorm Wreck – עליה אופנועים, משאיות, קרונות רכבת, תותחים, שריוניות, תחמושת וגם להקות דגים גדולות.
Shag Rock
Dolphin House – אתר בו שוכנת להקת דולפינים גדולה, בד"כ אנו זוכים לצלול איתם מיוני עד נובמבר.

אזור שאב אבו-נוחאס / גובאל

אזור זה הוא במבואות מפרץ סואץ. חוצים את מיצרי גובאל אל חלקם הדרומי-מערבי של המיצרים, לאזור האיים שדואן וגובאל. האזור עשיר במיוחד בספינות טרופות בשל רוחות וזרמים המופיעים בו לעיתים קרובות. רשימה מרשימה של ספינות טרופות ממתינה כאן.
Ghianis D Wreck 
Carnatic Wreck
Marcus Wreck
Kimon M Wreck
Ulysses Wreck
Bluff Point 

פרטים מלאים על אפשרויות צלילה בסיני, כולל מסלולי הספארי, מועדי היציאה, ומחירים בעמוד סיני.

נגישות