המצב הבטחוני בסיני

האם המצב הביטחוני בסיני מאפשר נסיעה לשם?
זו בהחלט שאלה לגיטימית נוכח אזהרות המסע. עמוד זה נועד לשתף אתכם במידע שאנו מכירים ובהשקפתנו על הנושא המבוססת על הכירות טובה מאד עם סיני. אין כאן ניתוח מקצועי של המצב הביטחוני, אנו לא אנשי מקצוע בתחום הביטחון. אנו מכירים היטב את אזהרות המסע לסיני (תוכלו לקרוא אותן בקישור המופיע בהמשך עמוד זה). אין אנו מתעלמים מאזהרות המסע ואף אין אנו מתייחסים לנושא בציניות. עמוד זה לא נכתב כדי לשכנע אתכם להגיע לסיני. מטרת העמוד היא לתת לכם מידע ולסייע לכם להבין את התמונה מנקודת מבטינו וע"פ הניסיון שלנו. כך תוכלו לגבש דעה משלכם. אנו פועלים בסיני משנת 2016 עם עשרות רבות של טיולי צלילה בכל שנה ומאות צוללים היוצאים אתנו. באוגוסט 2021 שינה המטה ללוחמה בטרור את אזהרת המסע לסיני באופן משמעותי. רמת האיום מטרור לחופי סיני ושארם א-שייח’ יורדת מדרגה 1 לדרגה 3. עמוד זה עודכן לאחרונה בדצמבר 2022.

גילוי נאות

אנו מציעים חופשות צלילה בסיני. לכן ברור וידוע לכל בר-דעת כי אנו רוצים שלקוחותינו יגיעו לשם. עם זאת, הדברים נכתבו בבחינת שיתוף בדעתנו הכנה בעניין זה. אנא קיראו וגבשו דעה משלכם. בעמוד זה תמצאו את כל המידע יחד עם מקורות מידע נוספים מהם ניתן להתרשם בעצמכם.

הדברים הנכתבים כאן נכונים לשעת כתיבתם

הדברים נכונים לשעת כתיבתם. עם הזמן עלולים להיות שינויים לכאן או לכאן. אנו תמיד קשובים לנעשה בסיני ולפרסומים בנושא. בהתאם לכך נחשב את צעדנו. אם יהיה שינוי אשר יחייב לבצע עדכון של עמוד זה (ע"פ שיקול דעתנו), נעשה זאת בלוח הזמנים שלנו.

אזהרת מסע לסיני מטעם המטה ללוחמה בטרור

מזה מספר שנים מתפרסמות אזהרות מסע לסיני באופן קבוע ובלשון שלא השתנתה עד לאוגוסט 2021. אולם באוגוסט 2021 שינה המטה ללוחמה בטרור את אזהרת המסע לסיני באופן משמעותי. רמת האיום מטרור לחופי סיני ושארם א-שייח’ יורדת מדרגה 1 לדרגה 3. אזהרות אלה מתפרסמות מחדש לקראת תקופות החגים, בהן ישראלים רבים נוסעים לסיני. אזהרת המסע זמינה באתר של המטה ללוחמה בטרור.

אז איך יתכן שכל כך הרבה אנשים נוסעים?

הבעת תקווה

תושבי חצי-האי סיני ולמעשה מצרים כולה, ידעו בשנים האחרונות מיני מהפכות ושינויים. כל זה פגע בתושבי סיני מבחינות רבות: בטחונית, כלכלית, חברתית, פוליטית ועוד. אנו מקווים כי המצב בסיני ובמצרים כולה ימשיך להשתפר מכל הבחינות ויביא רווחה וברכה לתושבי סיני ומצרים כולה.

לא נוסעים לחופשה כאשר תחושת פחד מעיבה עליה

אנו לא ממליצים לצאת לחופשה כאשר אין לכם תחושת ביטחון. אם תחושה לא נוחה תלווה אתכם בזמן החופשה, אל תסעו. לפני קבלת החלטה על נסיעה לסיני תוכלו להתרשם בעצמכם מן הדברים כאן ומחומר נוסף שקיים ברשת. כך תוכלו להבין למה אנו ועוד עשרות אלפי ישראלים נוסעים לסיני וגם תוכלו לגבש דעה משלכם.

למקרה שלא ידעתם, ישראלים רבים נוסעים לסיני כל השנה

ישראלים רבים נוסעים לסיני כל הזמן, בחגים יש עלייה גדולה במספר הנוסעים. חלקם לא חדלו מכך גם בימים בהם היו במצרים תהפוכות שלטון או שהתפרסמו אזהרות מסע מחודשות. בשנים האחרונות יש גל גובר והולך של ישראלים המגיעים לסיני. חלקם היו שם בעבר ואחרים מגלים את סיני בפעם הראשונה. הישראלים נהנים מיופיה של סיני, מהשקט והקסם שבה. מקבלים אותנו שם יפה ומארחים ביד רחבה. אפשר לטייל בחופים ובהרים, לצלול ולגלוש בים. יש בתי מלון טובים באזור טאבה, נואייבה, דהב ושארם-א-שיח'.

לא מדובר באנשים חסרי אחריות המתעלמים מאזהרות המסע. בד"כ מדובר באנשים המחזיקים בדעה המבוססת על היכרות עם סיני.

כדאי לדעת:

עשרות אלפי ישראלים נופשים בסיני כל הזמן ונהנים מאירוח מעולה, חם ומזמין.

בשנת 2016 ביקרו בסיני כ-180,000 ישראלים.
בתקופת חגי תשרי 2016 ביקרו בסיני למעלה מ-20,000 ישראלים. 
בתקופת חגי תשרי 2017 ביקרו בסיני למעלה מ-25,000 ישראלים. 
בפסח 2018 ביקרו בסיני למעלה מ-35,000 ישראלים. 
בחופשת יום העצמאות ושבועות 2018 ביקרו כמה עשרות אלפי ישראלים בסיני.
ביולי ואוגוסט 2018 ביקרו בסיני כ-100,000 ישראלים.
בספטמבר 2018 ביקרו בסיני כ-50,000 ישראלים.
בשנת 2018 (עד סוף ספטמבר) ביקרו בסיני כ-300,000 ישראלים.
עד סוף 2018 ביקרו בסיני כ-400,000 ישראלים.
בשנת 2019 ביקרו בסיני למעלה מחצי מליון ישראלים.

 

המשך...
מיהם הישראלים הנוסעים לסיני?

ישראלים מכל שכבות האוכלוסיה ובמגוון גילאים נוסעים לסיני. צעירים ומבוגרים, כמעט בכל גיל. יחידים, משפחות, דתיים, חילוניים, יהודים, ערבים, חובבי צלילה וחובבי גלישת רוח. רבים מהם חוזרים לשם באופן קבוע מספר פעמים בשנה. בסיני מתקיימות סדנאות שונות בארגון ישראלי, טיולים לישראלים בהדרכה וארגון ישראלי וכן חופשות ספארי צלילה לקבוצות ישראליות.  

איך זה יתכן?

שטחו של חצי האי סיני גדול פי 3 משטחה של מדינת ישראל. מרבית פעילות הטרור בסיני מתרכזת בצפון סיני, שם יש אזור מאד מסוכן בו יש ארגוני טרור פעילים והתנגשויות בינם לבין הצבא המצרי. הגישה לישראלים לאזור זה חסומה ע"י הצבא המצרי. האזור רחוק מאד מחופי דרום-מזרח סיני. בחלק מהמקרים מפרידים כמה מאות ק"מ של מדבר ורכסי הרים בין האזור הבעייתי הנ"ל לחופי דרום מזרח סיני. הצבא המצרי פועל על מנת למנוע זליגת טרור לאזורים אחרים בסיני. יש מחסומים רבים בכבישים ופעילות של הצבא גם בשטחים הפתוחים. למצרים ולרוב תושבי סיני יש אינטרס מובהק לשמור על השקט והם מאד משתדלים שכך יהיה.

חלק ניכר מהעסקים בחופי סיני ובהרים הם בבעלות של בני השבטים טאראבין ומזאיינה. להם יש אינטרס כלכלי עצום לשמור על השקט. בני השבטים הללו מכירים היטב את השטח ולא מאפשרים לגורמים עויינים לפגוע להם בפרנסה. הם יודעים היטב שפיגוע יבריח את הישראלים והתיירים בכלל. כל הנאמר כאן ובהמשך אינו מבטיח שלא יהיה פיגוע. איש אינו יכול להבטיח שלא יהיה פיגוע בדיוק כפי שלא ניתן להבטיח זאת בכל מקום אחר (בארץ או בעולם).

 

המשך...
טרור יכול להגיע לכל מקום בעולם

למרבה הצער ידוע כי טרור יכול לזלוג לכל מקום בעולם. גם לפריז, בריסל, לונדון, ניו-יורק, תל אביב וירושליים. כמות הפיגועים במזרח ודרום-מזרח סיני קטנה באופן משמעותי ביותר (מזה שנים) מזו שיש בישראל (אין זה אומר שלא היו אירועי טרור בסיני כולה). אף ישראלי לא נפגע מפעולת טרור בסיני מאז שנת 2004 ועד לכתיבת שורות אלה. לצערנו במקומות רבים יש פיגועים בקצב הרבה יותר גדול מאשר בסיני. לכן יש המאמינים כי נסיעה לסיני בטוחה לפחות כמו שהות במדינת ישראל. כבר היו בישראל מצבים בהם אירועי טרור היו עניין של יום יום. זה לא מנע מרבים להמשיך את שגרת החיים במרחק קצר ממקום האירוע.

בסופו של דבר זו שאלה של השקפה והחלטה אישית

נוכח אזהרות המסע החמורות כל זה עלול להישמע כדבר שטות וחוסר אחריות, אך אין הדבר כך. בסופו של דבר זו שאלה של השקפה. כל אחד צריך להחליט מה נכון עבורו. אזהרות המסע הישראליות בעניין סיני יוצאות מזה שנים בערך באותו נוסח. אין אבחנה של ממש בין חלקי סיני השונים. במפות הנלוות לאזהרות המסע של מדינות אחרות בעולם המערבי, כמו בריטניה וארה"ב, יש אבחנה ברורה בין החלקים השונים של סיני. מדינות אלה מוציאות אזהרות מסע חדשות לבקרים גם לגבי ישראל. אנו מכירים היטב את סיני, יש לנו שם חברים רבים ומספר שותפים עסקיים. אנו מרגישים נוח מאד להגיע לשם ועושים זאת פעמים רבות יחד עם לקוחות, חברים ומשפחה. זוהי בחירתנו, אולם אין לראות בדברים הללו או בפרסום שלנו על חופשות בסיני המלצה שלנו להגיע לשם. כל אדם צריך לשקול את הדברים ולקבל החלטה בעצמו האם נסיעה לסיני מתאימה לו. בסופו של דבר האחריות לבחירה שלכם היא בידכם. אנו מכבדים את דעתם של מתנגדי הנסיעה לסיני. הטרור העולמי מגיע כיום לכל מקום, אך הוא אינו מונע מאיתנו להגיע למקומות רבים בארץ ובעולם.

על מצב התיירות הכללית בסיני

עד לשנת 2011 הייתה בסיני תעשיית תיירות גדולה מאד. תיירים רבים הגיעו מכל העולם, בעיקר מאירופה. התפתחה גם תיירות מקומית מצרית ענפה וכן מארצות ערב (בעיקר בחגי המוסלמים). בסיני יש בתי מלון רבים ואפשרויות שונות לנופש במחירים סבירים. בתי המלון מתוחזקים היטב ומציעים רמות שונות של אירוח. בשארם לבדה יש למעלה מ-65,000 חדרי מלון (לשם השוואה, באילת יש כ-12,000 חדרים) ולמעלה מ-250 בתי מלון. העיר מתוחזקת היטב, נקייה ומציעה מגוון אפשרויות נופש. תעשיית הצלילה ענפה מאד, יש הרבה מועדוני צלילה בעיקר בדהב ובשארם.

בנוסף לתיירות צלילה דהב מושכת גם הרבה גולשי רוח מאחר והמקום נחשב בין הטובים בעולם לגלישת רוח. גם ישראלים הרבו להגיע לסיני. 

התיירות בסיני ובמצריים כולה נפגעה מאד בעקבות המהפכה במצרים בשנת 2011. שינויים שהגיעו בעקבות המהפכה אפשרו התפתחות קיני טרור בסיני. בשנת 2015 התרסק מטוס רוסי שהמריא משארם-א-שיח'. ע"פ מיטב ההערכות הגורם להתרסקות היה מטען חבלה. שרשרת אירועים זו הביאה לפגיעה קשה עוד יותר בתיירות בסיני. חברות תעופה רבות חדלו לטוס לסיני. בתי מלון רבים נסגרו ואיתם עסקים רבים. מאז שדה התעופה בשארם-א-שיח' עבר שדרוג של נהלי הביטחון.

מאז סוף 2016 התחדשו הטיסות של חלק מחברות התעופה. כיום יש טיסות ממדינות חבר העמים לשעבר, מאיטליה, מגרמניה, מתורכיה וממדינות נוספות באירופה. נכון לקיץ 2017, תעשיית התיירות הולכת מתאוששת. יש תנועת תיירים מתחדשת בעיקר מאירופה אך עדיין הקצב איטי. צוללים ונופשים מישראל מגיעים לשארם ונהנים ממה שיש לעיר להציע, בעיקר בתחום הצלילה. 

אתרי אירוח בדואי רבים מאד נפתחו מחדש לאורך חופי סיני.

המשך...
מה יקרה אם יהיה פיגוע או שהמצב הבטחוני בסיני יתדרדר?

אנו תמיד קשובים לכל מה שקורה, נשקול את צעדנו בהתאם. מידי פעם מתפרסמות ידיעות על פיגועים באזורים מסויימים בסיני. כפי שנכתב כאן, ע"פ רוב מדובר בפיגועים באזור המרוחק מאד מחופי סיני. גם כאשר יש פיגוע בצפון סיני החיים במזרח סיני ובדרומה מתנהלים כרגיל, כולל התיירות. אנו שומרים לעצמנו את הזכות לבטל או להפסיק פעילות מתוכננת בסיני על פי שיקול דעתנו במקרה והמצב הבטחוני במצרים ישתנה, או עלול להוות לדעתנו סיכון לקיום הפעילות. במקרה כזה נחזיר ללקוח כל תשלום ששילם עבור פעילות שהוזמנה ולא יצאה לפועל. לא ינתן על כך כל פיצוי כספי נוסף או אחר.

מדיניות הביטולים של "מעמקים" לגבי חופשות בסיני

מדיניות הביטולים שלנו מתחשבת במצב המיוחד בסיני. אנו מאפשרים ביטול החופשה שהוזמנה וקבלת החזר מלא במקרה של אירוע טרור בסיני – זאת על פי התנאים המוגדרים היטב בתנאי החופשה שיימסרו לכם. אין הכוונה לכל אירוע שמתפרסם בתקשורת. אזהרות מסע קיימות גם כעת. לכן אזהרות מסע אינן נחשבות סיבה לביטול המאפשרת קבלת החזר כספי, גם אם חל בהן שינוי.

מה יקרה אם הזמנתי חופשה בסיני ואז יסגרו את מעבר הגבול?

אירוע כזה היה לראשונה בפסח 2017 ומאז לא חזר על עצמו. אם יקרה והגבול ייסגר (בתאריכים בהם תוכננה חופשה) נחזיר ללקוח החזר מלא של כל תשלום ששולם על החופשה. כך נהגנו גם במקרה היחיד שהיה עד כה בו הגבול נסגר, לקוחותינו קיבלו מיד החזר כספי מלא. חלקם כבר היו איתנו מאז בספארי בסיני ואחרים מתכננים לעשות זאת בעתיד. בעקבות סגירת הגבול הוגשה עתירה לבג"צ, בית הדין קבע כי סגירת הגבול הייתה צעד בלתי חוקי שכן לשר התחבורה (אשר הורה לסגור את הגבול) אין סמכות חוקית לעשות זאת.

האם מצב הבטחון בסיני זוכה להתייחסות מיוחדת בפרטי החופשה שאזמין אצלכם?

כן. פרטי החופשה כוללים הסבר על תנאי הביטול המיוחדים לסיני כפי שנכתב לעיל.

האם צריך ביטוח מיוחד לסיני?

לא. אבל כמו בכל נסיעה לחו"ל מומלץ לרכוש ביטוח נסיעות לפני יציאה לסיני.
לפרטים על ביטוח נסיעות ורכישת ביטוח לחץ כאן.

קישורים רלבנטים לנושא הבטחון בסיני

בקבוצת הפייסבוק "אוהבי סיני" חברים כ-130,000 איש הנוסעים לסיני או מתעיינים בנושא. רובם הגדול ישראלים. הקבוצה גדלה בקצב של מאות אנשים בחודש ולעיתים למעלה מזה. אפשר להתחבר לקבוצה ולהתרשם מן הפעילות הענפה שם. שם אפשר להכיר אנשים הנוסעים לסיני ולשאול על תחושת הביטחון שלהם.

בקבוצת הפייסבוק "משפחות אוהבות סיני" חברות משפחות האוהבות להגיע לסיני עם ילדים או מתעניינות בכך.

בקבוצת הפייסבוק "צלילה בסיני ובים האדום" חברים אנשים המגיעים לצלול בסיני או מתעניינים בכך.

לכתבה באתר חדשות וואללה בעניין מצב הבטחון בסיני (יולי 2015) לחץ כאן. הכתבה כוללת קטע וידיאו. אף שחלף זמן מאז פרסום הכתבה כדאי לקרוא ולצפות.

למידע על מעבר הגבול לסיני באתר רשות שדות התעופה לחץ כאן. באתר מתפרסמים עדכונים שונים על מעבר הגבול.

המשך...
גבולות האחריות

אין בדברים להלן משום נסיון לשכנע את הקורא להגיע לסיני או המלצה לעשות כך. אנו לא עוסקים בכך, לא כאן ולא בשום דרך אחרת. אין לראות במה שנרשם כאן (או בכל מסמך ופרסום של "מעמקים") משום המלצה או עידוד להגיע לסיני. לא באופן ישיר, לא אופן עקיף ולא באופן העשוי להשתמע מן הדברים. אנו נשאלים על עניין הבטחון בסיני מידי פעם ותשובתנו ניתנת תמיד ברוח הדברים הרשומים כאן.  ההחלטה והבחירה של הקורא חייבת להיות ע"פ שיקול דעתו והיא באחריותו בלבד.

נגישות